Olen toiminut yrityskummina Pohjois-Pohjanmaalla jo kohta neljätoista vuotta. Minulla on ollut ilo ja kunnia sparrata ja kuunnella, kenties auttaakin kymmeniä yrittäjiä ja yrityksiä.
Aluksi kerron viimeaikaisesta yrittäjän tapaamisesta ja meidän keskustelustamme, joka liittyi tilaamaani työhön. Palkkasin tänä kesänä aidan maalaukseen albanialaisen yrittäjän. Hänen perheyritykseensä kuuluu neljä vakinaista työntekijää. Lisäksi yritys työllistää tilapäisiä työntekijöitä. Yrittäjä kertoi tulleensa Suomeen 16 vuotta sitten. Hän meni heti kielikurssille ja opittuaan hieman suomea hän meni työnvälitystoimistoon ja halusi työpaikan. Hyvän kielitaitonsa ja ravintola-alan kokemuksen perusteella hän saikin töitä heti. Seurattuaan myytäviä yrityksiä hän löysi etsimänsä ja osti yhdessä suomalaisen puolisonsa kanssa siivous- ja remonttialan yrityksen.
Tärkein asia heidän yrityksensä toiminnassa on ihmisten auttaminen ja kuunteleminen. Asiakkaina on muun muassa ikäihmisiä, joiden pihat he pitävät kunnossa: kesällä on ruohonleikkuuta ja talvella lumitöitä. Työn tehtyään he jäävät keskustelemaan asiakkaiden kanssa – kahvit ja leivotut piirakat kuuluvat tietysti kuvioon. Juttutuokio voi kestää parikin tuntia. Näin he tekevät samalla sitä tärkeää sosiaalista työtä mihin suomalaisilla ei tahdo riittää aikaa. Arvostan suuresti tuota heidän tekemäänsä työtä. Monet meistä voisivat ottaa opiksi tästä. Ahkeruus, ystävällinen palvelu, asiakkaan huomioon ottaminen eikä pelkkä voiton maksimointi mielessä. Ja aitakin maalattiin ja korjattiin hyvin.
Yrittäjän tarinaa kuunnellessa tunnistin yhteneväisyyksiä yrityskummien mentorointiin. Tärkeintä mentoroinnissa on kuunnella ja sparrata yrittäjää. Saattaa olla parempikin, ettei yrityskummi tunne yrittäjän toimialaa syvällisesti, jotta hän voi tehdä niitä ”outojakin” kysymyksiä. Minullakin on ollut mentoroitavana useita eri alojen yrityksiä, joiden toimialaa en ole tuntenut. Esimerkiksi voin ottaa arkkitehtialan, jossa haasteena oli henkilöstöpolitiikka tai paremminkin sen osaamattomuus. No, asia tuli autetuksi ja heillä menee hyvin.
Mitä sitten yrittäjä haluaa ja voi vaatia yrityskummilta? Useimmiten avuksi tai juttukaveriksi haetaan puutteellisen talous- ja tai markkinoinnin osaamisen takia. Tosin monesti se syy voikin olla ihan toinen, kuten yksityiselämän vaikeudet, halu kasvattaa yritystä jne. Viime vuosikymmenen aikana yksinyrittäjien määrä on lisääntynyt ja heiltä tulee paljon mentorointipyyntöjä. Hyvä niin. Kokemukseni mukaan useimmilla on kasvuhaluja, mutta heitä mietityttää ensimmäisen työntekijän palkkaaminen. Kyse ei kuitenkaan ole taloudesta – yritysten taseet ovat kunnossa – vaan päällimmäisenä kysymyksenä on mistä löytää oikea työntekijä, miten motivoida ja kouluttaa hänet? Siinä me yrityskummit voimme auttaa.
Meitä yrityskummeja koko maassa on yli 1 000, joten osaamistakin on sen mukaan. On myynnin- ja markkinoinnin osaajia, kansainvälistymisen osaajia, talouden- ja henkilöstöpolitiikan- sekä yhteiskunnallisten asioiden osaajia. Toimintamme maksuttomuus ja luottamuksellisuus saavat yhä useammat yrittäjät hakemaan meitä kaveriksi kehittämään yrityksensä kasvua ja menestymistä, hyvä niin. Meille on tullut myös uusia nuorekkaita ja osaavia kummeja ikäluokissa 40–60 ja se on hieno asia jatkuvuutemme kannalta.
Nämä kohta neljätoista vuotta yrityskummina olleena voin todeta tämän vapaaehtoistyön antaneen minulle paljon: pääkoppa pysyy kunnossa, olen suorittanut yrityskummien Yrityskummi-Akatemian kolmiosaisen koulutusohjelman, seuraan aikaa, olen saanut paljon uusia hyviä ystäviä sekä yrittäjistä että kummeista. Oman kokemukseni myötä olen voinut ja saanut auttaa monia hyviä ihmisiä, yrittäjiä. Yrityskummina toimiminen on vastavuoroisesti antanut myös minulle monia hienoja hetkiä.
Risto Luttinen, Vuoden Yrityskummi 2022
risto.luttinen(at)pp.inet.fi